天空中的一个模式分享 http://blog.sciencenet.cn/u/jiangxun 本博将以数学杂文为主,科技杂文为辅,其它杂文为补。

博文

数学是什么?一位儿童的回答

已有 5847 次阅读 2013-7-20 08:16 |个人分类:谈数学|系统分类:教学心得| 儿童, 数学

作者:蒋迅

欧阳顺湘老师写了一篇“最美的数学就如文学--普及经典《数学是什么》的故事与推介”。写的很精采,因此得到了《数学文化》总编汤老师的大力推荐。我因此特别认真地读了全文。读过之后,我突然发现,自己似乎从来没有认真思考过“数学是什么”这个严素问题。后悔已经来不及了,只能在儿子身上找回一点思路。正好去年学校开学时,数学老师留下的第一个作业就是“什么是数学”。我儿子的回答是:

   Beginning of the Year Math Essay

Over the past few years, I have done a lot of math. I have math at school, math at home, math everywhere. I like math because it is challenging, and could be fun. Math is an essential skill anyway. For example math is often used in engineering, science, accounting, economics, etc., even music! Sometimes though, math can get annoying. Math is fun when it's challenging, but can be frustrating if you can't figure it out. This also cuts your time to do other things.

In math, I think that I did well in things where I had to think. This is usually problem solving, solving equations, etc. Sometimes, I make careless mistakes in some things, such as calculating. Or things like multiplication. In the end, I hope to have learned more things and earn a good grade.

I consider homework as a preparation for a test or, just practice. If I prepare for a test, then I'll probably do well. And if I do well on a test, I get better grades. When taking notes, I don't write a lot. I just write the key point, like, the subject, how to solve problems and extra details if I think the subject might be hard. I will always ask for help when I need it.

One main obstacle is definitely carelessness. Double-checking or just being more careful could solve this. I won't have problems with siblings, but other activities could be organized so I would have time for each. In conclusion, math is a great and essential subject, and I would like to learn as much as I can on it.

我给他的唯一提示是音乐,因为我想起自己写过一篇“闲话数学与音乐”。我把他的作文抄录在此。希望他以后再读自己写的这篇短文时,能看到自己的提高。

他提到了自己粗心的问题。在我看来,这是一个非常严重的问题。我在这个问题上下了很多功夫,专门写了一篇博文:“如何克服粗心的缺点 ─ 坚决克服‘跳步子’的恶习”。这篇博文都写了两年了,他的问题仍然没有解决。现在在暑假里,我从读题开始抓。我的要求是:读题必须用“精读”的方法,而不是“泛读”的方法来读。给他一些不认真读就很容易错的题,让他认识到自己读题不细的问题严重性。思想上认识了,这个问题就可以开始解决了。我的这个办法开始起了效果。

欧阳老师说,《数学是什么》的结果就是《数学 ── 它的内容、方法和意义》。我原来是有这套书的。1994年回国时,我竟然把它连同一大堆数学书按一块钱一本卖掉了。这一卖就卖掉了我献身数学的初衷。其实,我并不后悔。因为大批的数学书,留在国内没用。还不如让它们流入到学数学、干数学的人的手里。




https://blog.sciencenet.cn/blog-420554-709665.html

上一篇:折纸消息三则
下一篇:马云必须为自己的错误言论道歉!
收藏 IP: 71.135.96.*| 热度|

9 柳林涛 刘洋 徐传胜 李宇斌 徐晓 曹建军 武夷山 zoujinkexue11 xuyiganghz

该博文允许注册用户评论 请点击登录 评论 (8 个评论)

数据加载中...

Archiver|手机版|科学网 ( 京ICP备07017567号-12 )

GMT+8, 2024-4-27 10:45

Powered by ScienceNet.cn

Copyright © 2007- 中国科学报社

返回顶部