凝聚态物理分享 http://blog.sciencenet.cn/u/zhigangwu

博文

旧体诗翻译西方现代诗两例

已有 2928 次阅读 2016-4-21 13:49 |个人分类:现代诗歌|系统分类:诗词雅集| 翻译, 现代诗, 旧体诗

1. Acquainted with the night

 

By Robert Frost

 

I have been one acquainted with the night.

I have walked out in rain — and back in rain.

I have outwalked the furthest city light.

 

I have looked down the saddest city lane.

I have passed by the watchman on his beat

And dropped my eyes, unwilling to explain.

 

I have stood still and stopped the sound of feet

When far away an interrupted cry

Came over houses from another street,

 

But not to call me back or say good-bye;

And further still at an unearthly height,

One luminary clock against the sky

 

Proclaimed the time was neither wrong nor right.

I have been one acquainted with the night.

 

排律·熟悉黑夜

 

远客熟悉黒夜阒,独行冒雨去归来。

越出市镇明灯外,瞻望圻郊暗巷哀。

垂目途经守夜者,低头身在敲钟台。

无言止步足音断,绝响隔房声势衰。

从未唤吾归故地,不曾回首望昏霾。

中天悬晷光煊烂,对错时间照九垓。

 

2012年秋翻译

 

现代诗·熟悉黑夜

 

(赵毅衡译)

 

我早就已经熟悉这种黑夜。

我冒雨出去,又冒雨归来,

我已越出街灯照亮的边界。

 

我看到这城里最惨的小巷。

我经过敲钟的守夜人身边,

我低垂下眼睛,不愿多讲。

 

我站定,我的脚步再听不见,

打另一条街翻过屋顶传来

远处一声被人打断的叫喊,

 

但那不是叫我回去,也不是再见,

在更远处,在远离人间的高处.

有一樽发光的钟悬在天边。

 

它宣称时间既不错误又不正确,

但我早就已经熟悉这种黑夜。

 

2. Postludium

 

By TomasTranströmer

 

I drag like a grapnel over the world’s floor—

everything catches that I don’t need.

Tired indignation. Glowing resignation.

The executioners fetch stone. God writes in the sand.

 

Silent rooms.

The furniture stands in the moonlight, ready to fly.

I walk slowly into myself

through a forest of empty suits of armor.

 

现代诗·尾曲

 

我象一只铁锚在世界底部拖曳——

钩住的一切我都不屑。

疲倦的愤怒。闪亮的屈服。

刽子手采集石头。上帝在沙堆书写。

 

安静的房间。

家具站在月光里,准备好了飞翔。

我慢慢走进我自己

穿过一片空铠甲的森林。

 

歌行体·尾曲

 

我如一铁锚,拖曳世界底。

钩得世间物,俱非余所喜。

忧愤身疲乏,思退光彩熠。

刽伍集其石,上帝书沙粒。

 

漫漫长宵守静室,

月下家具欲飞起。

穿过森林空铠甲,

缓缓走进我自己。

 

诗经体·尾曲

 

吾如巨锚,世界拖曳。

钩挂万物,不合吾意。

愤而疲敝,进退光溢。

刑刽采石,神书沙砾。

床几欲飞,月屋静谧。

穿林空甲,步入吾体。

 

2013.6




https://blog.sciencenet.cn/blog-660551-971661.html

上一篇:春雪浩荡
下一篇:游丹佛城市公园
收藏 IP: 24.56.188.*| 热度|

0

该博文允许注册用户评论 请点击登录 评论 (0 个评论)

数据加载中...
扫一扫,分享此博文

Archiver|手机版|科学网 ( 京ICP备07017567号-12 )

GMT+8, 2024-5-22 04:12

Powered by ScienceNet.cn

Copyright © 2007- 中国科学报社

返回顶部