平凡的大蓝分享 http://blog.sciencenet.cn/u/nitzschia 重要的不是生活得最好,而是生活得最多

博文

割不尽的秋草

已有 3012 次阅读 2022-5-24 13:11 |系统分类:诗词雅集

The endless grass in autumn-translated by the big blue

Autumn was coming

I paid no attention to the grass any more

Though it was tall enough to reach my neck

 

I cut grass from spring to autumn

There were so many secrets buried in this land

They lied about everything

Even the wound

 

I was close to everything on this land

Except you

This afternoon

A bunch of people passed by carrying a coffin

The white clouds were pulled off the sky and

Spread all over the grass

 

I lay in the grass

It was the easiest way to hide

The unbearable lightness of being

Destroyed all my desires

 

But my sadness was serious

There were a few empty wine bottles on the grass

I couldn't remember when I had a drink

The mouths of the bottles faced the north

They whistled in the wind

 

I barely had nothing to do besides cutting the grass

I offered my body to the sky

The sky turned me down

There were so many circles of life and death in just one body

 

割不尽的秋草——余秀华

我不再注意那些秋草,不再关心它们没及我的脖子 
在大地上割草,从春到秋 
而土地的秘密越藏越紧。甚至伤口都是谎言 

除了与你,我与大地上的一切靠得很近 
比如这个下午,一群人抬着棺材经过 
他们把云朵扯下来,撒的到处都是 

割完草,我倒在荒草里,它们藏起我 
比任何事情藏起我都容易多了 
我这空荡荡的皮囊,连欲望都泄了一半的气 

只是忧伤没有这人生潦草。草里露出几个空酒瓶 
我忘了什么时候喝的 
它们杯口朝北,在风里打出幽暗的口哨 

除了割草,我几乎无事可做 
甚至面对天空交出自己也是多余的事情 
一个人身上是层层叠叠的死亡和重生

后记:小时候对什么都挺感兴趣,村里最重要的两件事情是婚礼和葬礼,送葬的队伍在午饭前出发,披麻戴孝,吹着唢呐,晴天好日头的时候,穿过麦田,远远望去真像是白云散了一地,城里人的美有时候是残酷的,而我只是个乡姑,能体会到那种苍凉和壮美也是无可厚非的吧





https://blog.sciencenet.cn/blog-261002-1339994.html

上一篇:Teapot
下一篇:骂街
收藏 IP: 112.65.48.*| 热度|

8 尤明庆 郑永军 李宏翰 王安良 周忠浩 李学宽 武夷山 葛素红

该博文允许注册用户评论 请点击登录 评论 (2 个评论)

数据加载中...
扫一扫,分享此博文

全部作者的其他最新博文

Archiver|手机版|科学网 ( 京ICP备07017567号-12 )

GMT+8, 2024-3-28 23:56

Powered by ScienceNet.cn

Copyright © 2007- 中国科学报社

返回顶部