走进平常分享 http://blog.sciencenet.cn/u/cosismine 40岁,追求卓越,却走进平常

博文

惹起一地鸡毛的影响因子

已有 2664 次阅读 2013-7-24 20:29 |系统分类:科研笔记| 影响因子

前段时间贴出一段话,杨正瓴老师说让我有空的时候翻译一下,今天因为去医院开中药,没有安排什么具体活动,就把有关《旧金山宣言》的文章翻了翻,正反两方面的意见都看了,看到这段话,为了理解更准确,就把这段话翻译了一下。

 

在我发出那篇文章之前,我不知道这些几乎引起一地鸡毛的恶作剧

至少在影响因子被用作评估的时候,我就已经签署了《旧金山宣言》。如此,对我而言,《旧金山宣言》就是在鞭打一头早在二十世纪九十年代就被Seglen杀死了的马。因为一些很奇怪的原因,我被人认为是影响因子的主要专家,编辑总是给我有关影响因子的文章让我评审。那些数学难以理解,结论错误的文章很难评审。你不能强加你的观点,因为那将引起审查,每个人都有权利犯傻,我也有权利犯傻(我的生活就基于此前提展开)。这些文章试图很严肃地讨论这个充满争议的问题,即使我认为很傻,不值得,但都需要广为传播,我把这些东西叫做影响因子产业的纰漏。现在,如果再有有关影响因子的文章让我评审,我可以让作者好好读读《旧金山宣言》,这应该能在他们的思维里吹一点清新的空气。

I did not know of these when I sent out the Chronicle article almost as a practical joke to ruffle a lot of feathers.

For myself I mentally signed the DORA declaration a long time ago  at least as the impact factor has been  used for evaluative purposes.  Thus, for me, this all is beating on a horse that has long been dead—basically killed by Seglen in the 1990s.   For some odd reason, I have become to regarded as leading expert on the impact factor, and editors always give me impact factor papers to referee.  It is hard to referee papers, whose mathematics are incomprehensible and whose premises are false.  You cannot impose your views, because that would be imposing censorship, and everybody has a right to be stupid, including myself.  (My life has been based on this premise).  These articles are serious efforts and part of a major controversy, and the argument needs to be aired, even though I think it is silly.  I call all this stuff “artifacts of the impact factor industry.”  Now if I ever get more impact factor articles to referee, I can ask the authors to take a position in respect to DORA.  That should allow some fresh air to enter their thinking.

 



https://blog.sciencenet.cn/blog-215715-710957.html

上一篇:影响因子会不会咸鱼翻身
下一篇:儿子第一次夜不归宿
收藏 IP: 222.66.175.*| 热度|

2 许培扬 钟炳

该博文允许注册用户评论 请点击登录 评论 (0 个评论)

数据加载中...
扫一扫,分享此博文

Archiver|手机版|科学网 ( 京ICP备07017567号-12 )

GMT+8, 2024-9-28 01:19

Powered by ScienceNet.cn

Copyright © 2007- 中国科学报社

返回顶部