经典绅士 Vic Lee分享 http://blog.sciencenet.cn/u/viclee 信息安全 IT 法律 经济 管理 生活 读书 交友 旅游 外语 咨询 合作 交流

博文

情人节,让我想起两首诗、两段话

已有 3072 次阅读 2011-2-13 00:19 |系统分类:人文社科| color, 仓央嘉措, 最好不相见

马上情人节了,让我想起两首诗、两段话,很经典,读来很感动

  仓央嘉措《十诫诗》

  第一最好不相见,如此便可不相恋。

  第二最好不相知,如此便可不相思。

  第三最好不相伴,如此便可不相欠。

  第四最好不相惜,如此便可不相忆。

  第五最好不相爱,如此便可不相弃。

  第六最好不相对,如此便可不相会。

  第七最好不相误,如此便可不相负。

  第八最好不相许,如此便可不相续。

  第九最好不相依,如此便可不相偎。

  第十最好不相遇,如此便可不相聚。

  但曾相见便相知,相见何如不见时。

  安得与君相诀绝,免教生死作相思。

 

  The first, the one you should not meet,so then you may not love .

  The second, the one you should not known well,so then you may not lovesick.

  The third, the one you should not accompany,so then you may not owe .

  The fourth,the one you should not pity,so then you may not recall.

  The fifth,the one you should not love,so then you may not abandon.

  The sixth,the one you should not opposite,so then you may not meet.

  The seventh,the one you should not harm,so then you may not negative.

  The eighth,the one you should not wish,so then you may not go on.

  The ninth ,the one you should not rely on,so then you may not snuggle.

  The tenth,the one you should not meet,so then you may not have a meeting.



 

你见,或者不见我

See or See Not Me

作者:扎西拉姆·多多

You see, or see not me
Here I always be
No more sad or joy
你见 或者不见我
我就在那里
不悲不喜

You missed, or miss not me
The feelings hanging where to be
Neither come or flee
你念 或者不念我
情就在那里
不来不去

You love, or love not me
The love as everyone can see
More or less, forever bless
你爱 或者不爱我
爱就在那里
不增不减

Follow me, or not following me
My hands locked in your fist
Desert or escape to forbid
你跟 或者不跟我
我的手 就在你手里
不舍不弃

Come into my arms to hold you tight
Or get into your heart and reside
Quiet, affect
Silent, delight
来我的怀里
或者让我住进你的心里
默然 相爱
寂静 欢喜

还有就是张爱玲最经典的两段名句。张爱玲,本名张煐,英文名叫 Eileen Chang。

 

于千万人中遇见你所要遇见的人,于千万年之中,时间的无涯的荒野里,没有早一步,也没有晚一步,刚巧赶上了,那也没有别的话可说,唯有轻轻问一句:“哦,你也在这里么?”

You meet a person whom you want to meet among millions of people at a particular time in millions of years, in the endless horizon of time. It happens right on time, neither late nor early. You don't have to say anything but "well, you are here, too?" 
 

我要你知道,在这个世界上总有一个人是等待着你的,不管在什么时候,不管在什么地方,反正你知道,总有这么个人。 我任性,我贪玩,是因为我知道,无论我何时回来,你都会在这儿等我。

 
I want you to know that in this world there is always a person is waiting for you, no matter at what time, no matter where you are, anyway, you know, there are always so personal. I am self-willed, and I wanted to have fun, because I know that no matter when I come back, you'll be here waiting for me.
 


https://blog.sciencenet.cn/blog-536963-412399.html

上一篇:经典绅士, Viclee 这里开博
下一篇:弱弱的问一声:三鹿奶粉的科技奖,科技部还撤吗?
收藏 IP: 121.28.0.*| 热度|

3 许培扬 侯成亚 陈青春

发表评论 评论 (0 个评论)

数据加载中...

Archiver|手机版|科学网 ( 京ICP备07017567号-12 )

GMT+8, 2024-5-29 03:46

Powered by ScienceNet.cn

Copyright © 2007- 中国科学报社

返回顶部