pengyb的个人博客分享 http://blog.sciencenet.cn/u/pengyb

博文

见证荣耀时刻 精选

已有 9437 次阅读 2014-8-19 16:07 |个人分类:国际交流|系统分类:人物纪事| 2014, Freudenthal奖

今年4月,我的导师李杰先生被美国土木工程师协会(ASCE)授予2014Freudenthal奖(http://news.tongji.edu.cn/classid-8-newsid-42629-t-show.html),成为该奖设立40多年来获此殊荣的首位华人学者。作为先生的弟子,在第一时间得知消息时,我为老师荣膺这一终身成就奖感到由衷的高兴。我知道,这是对先生30多年来执着追求、严谨治学的学术生涯的肯定。87日,我有幸陪同先生前往加拿大汉密尔顿参加在ASCE-EMI(美国土木工程师协会工程力学分会)年会上举行的授奖仪式,见证了这一荣耀时刻。

“The winner of Freudenthal Award 2014 is Jie Li, who is the professor from Tongji University",当ASCE-EMI主席Roberto Ballarini教授宣布2014Freudenthal奖得主时,汉密尔顿皇家植物花园RBG中心300余人的会场顿时响起雷鸣般的掌声。先生起身,走向主席台,与Roberto Ballarini教授握手、交谈,合影留念。这时,雷鸣般掌声再次响起,向这位在国际结构随机动力学与生命线工程领域做出卓越贡献的学者致敬。

先生早年跟随丁得忠先生在重庆大学攻读硕士学位。在课题试验研究中,偶然认识到了随机性的影响,从此将揭示随机性的内在机制、探索结构破坏之谜作为此后30多年的研究课题。正如先生在获奖感言中说到,“The randomness has spoiled my life(随机性已经彻底打乱了我的生活)”。先生心无旁骛、持之以恒,他创新性地提出了物理随机系统研究的理论框架,并与他的学生陈建兵教授一道发展了适用于任意高维、强非线性随机动力系统的概率密度演化方法。这一工作被36个国家和地区的700余位学者他引千余次。而今,先生正带领着他的团队,站在国际结构工程的最前沿,向着这一充满挑战性的领域奋勇前行。“Really, it is only a start(是的,这仅仅只是一个开始)”,先生在获奖感言结语时如是说。

二十年来苦折枝,山苍水茫会有时,回想起先生十多年前在一本专著扉页上的题句,恰适为我此刻心情的注脚。

 

                                    彭勇波

201489日于加拿大汉密尔顿

 

12014 Freudenthal奖获奖词

Jie Li, Ph.D.

Distinguished Professor, Tongji University

For the development of the probability density evolution methods and contributions to seismic reliability based design of large scale civil infrastructure systems

 

2:先生获奖感言

(原文)

Thanks a lot,everyone, ladies and gentlemen.

When I walked around the campus of Chongqing University in 1982, I never imaged that one of the winners of Freudenthalmedal would be me. On this special occasion, I would like to express my sincere thanks to the award community of ASCE, and I would like to express my sincere thanks to all of my friends in the world, my colleagues in Tongji University,my great associates and students in my group, and of course may be the same important of my life, my wife- Min Xie, there, please. Without their helps and supports,I would not stand here.

On this special occasion, I would like to beg you a pardon for giving me some time to say a story, a little bit story about myself. As I mentioned, you know, I start my academic career in Chongqing University, which locates in the south-west part of China and it is a very beautiful mountain city. In that time, I pursued master degree under the supervision of Professor Dezhong Ding, who graduated from Cornell University in 1930s. I still remember that in autumn 1983, one day afternoon Prof. Ding knocked at the door of my dormitory and said to me “please come to check your beam, maybe some wrong in your tested beam.” Since in that time, you know, my professor seldom came to my room, so I rushed very quickly to the lab and checked very details of my tested beams. Finally I found one error- a little error on the tested beam: The designed space of stirrup is 5 centimeters but the real is 7. That was an error easy to ignore. I corrected the error and thought the experiment must be very successful. Really, after three months, I got very successful experimental results. But from here - a natural result, I met a very huge problem. That means if I used an identified parameter for every beams, I could get very little errors between the experimental results and theoretical results. But if I wanted to get a set of unified parameters for all the tested beams, the error would increase quilt large. So I knew I met aproblem firstly, that was just the randomness.

From then to now, the randomness has spoiled my life: What is the randomness? Where is the resource of randomness? It really exists a stochastic ruleThese problems always occupied my mind in my life. It was only ten years later, when I involved in the stochastic modeling of structures under the supervision of Professor J.B. Roberts in Sussex University, I first realized that the physical relationship is the basis for the stochastic schemes, which was the first step that we got the PDEM eight years later.

In my opinion, you know, we are living in a world full of uncertainties. Most of people like to use deterministic models to simulate the reality. But some other people think there are two worlds: deterministic world and stochastic world. In my opinion, most important things is, what is the bridge connecting these two worlds. The PDEM could answer the question. Actually, the randomness does not change the physical rule, so the probabilistic structures of a stochastic system will be governed by the physical mechanism of the system. I think this is a new idea about our living world.

In 1994, when I was living in England, I had a talk with Professor J.B. Roberts. In that time I was very excited in our new advancement of stochastic modeling of systems. However, Professor Roberts told me ‘It is only a start’. From then to now, the words always appear in my mind. Really, it is only a start. With your help and your interests, I believe, the PDEM could be used in a broader area. I hope so.

Thanks a lot. Thank you.


(译文)

女士们、先生们,非常感谢大家。

1982年,当我徜徉在重庆大学校园时,我从来没有想过今天会成为Freudenthal奖的得主。在这个特殊的场合,我要向美国土木工程师协会的奖励委员会表达我诚挚的谢意。同时,我要真诚地感谢我在世界各地的朋友们、同济大学的同事、课题组的助手和学生。当然,还要特别感谢与我生命同等重要的、我的妻子谢闽女士。没有他们的帮助与支持,我就不会站在这里。

在这个特殊的场合,请允许给我一点时间向大家讲一段故事,一段关于我自己的故事。诚如我刚才提到的,我的学术生涯是从重庆大学开始的。重庆大学位于中国西南部,是一座以山城闻名的城市。当时,我跟随我的导师丁得忠先生攻读硕士学位。丁先生在上世纪30年代毕业于美国康乃尔大学(Cornell University)。我依然记得,1983年秋天的一天下午,丁先生专程来到我的寝室告诉我:请去检查一下你的试验梁,可能有问题。你知道,在当时先生是很少到学生宿舍来的。所以我很快奔入试验室、仔细检查每一个细节。最终,我发现了一个失误(这个在今天的试验中被认为是可以忽略的误差):某两根箍筋的设计间距是5cm,而实际间距是7cm。尽管是可以忽略的误差,但我还是仔细修正了这个失误,当时我想,我的试验必然会成功。的确,三个月后我获得了非常好的试验结果。然而,从这样一个试验、一个非常普通的试验,我却碰到了很大的问题:如果我对每一个梁分别采用识别的参数,试验与理论分析之间的误差会非常小;但如果对所有梁采用同一组参数,误差将会变得相当大。我知道,我第一次遇到了真正的问题:随机性。

从那时到现在,随机性已经打乱了我的生活:什么是随机性?随机性的本源是什么?真的存在统计规律吗?这些问题总是占据我的头脑和我的生活。直到十年之后,我到英国Sussex大学在J.B. Roberts教授指导下从事结构系统随机建模研究时,我才开始意识到物理关系是随机系统的基础,这成为八年后我们提出概率密度演化方法的关键一步。

您知道,我们生活在一个充满不确定性的世界里。大多数人习惯于采用确定性方法反映客观世界,也有一部分人认为存在两个不同的世界:确定性的世界和随机的世界。在我的观念中,重要的是:**两个世界的桥梁是什么?概率密度演化理论能够回答这个问题。事实上,随机性不会改变物理规律,因此,随机系统的概率结构将受控于系统的物理机制。我想这是对关于我们生活着的世界的一个新认识。

1994年,当我在英格兰访学时,我与J.B. Roberts教授有过一次谈话。当时,我对我们在随机系统建模方面的新进展非常痴迷。但Roberts教授告诉我:这仅仅只是开始。直到现在,这句话还时常在我脑海中萦绕。是的,这仅仅只是一个开始。在您的关心和帮助下,我相信,概率密度演化理论将会被应用到更为广阔的领域。我希望这样。

非常感谢,谢谢大家!

 

3:先生获奖照片及Freudenthal奖章

     

                     




https://blog.sciencenet.cn/blog-305904-820659.html

上一篇:学科的大牛意识
收藏 IP: 202.100.227.*| 热度|

17 展婷变 余国志 胡东 黄永义 檀成龙 李光强 田云川 张忆文 杨正瓴 李莉 徐晓 张强 李静芳 科万江 zbyin taoshl uneyecat

该博文允许实名用户评论 评论 (12 个评论)

数据加载中...

Archiver|手机版|科学网 ( 京ICP备07017567号-12 )

GMT+8, 2024-4-23 22:40

Powered by ScienceNet.cn

Copyright © 2007- 中国科学报社

返回顶部